Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vår forskning

Vid institutionen för fysik finns ett 50-tal forskare. Forskningen sträcker sig över ett brett spektrum och innefattar så skilda saker som studier av magneter i nanostorlek till utveckling av sportteknologi.

Forskningen vid institutionen är vidsträckt och komplex. Vi har delat in den i tre större strategiska områden: Atom- och molekylfysik, Komplexa system och biologisk fysik samt Kondenserade materiens fysik. Var och ett av områdena är i sin tur indelat i olika underområden.

Utöver de tre strategiska områdena bedriver vi även annan sorts forskning som vi har samlat under rubriken Andra forskningsaktiviteter.

Atom- och molekylfysik

Atomfysik

Forskningen i gruppen leder åt flera olika håll. Från fundamentala beräkningar på atomsystem, via grundläggande forskning på kluster, fullerener och negativa joner, till mer tillämpade studier på bland annat kolnanorör. Läs mer om forskningen inom Atomfysik

Experimentell atomfysik

Forskningsgruppen studerar negativa joners egenskaper. Kunskap erhålls genom att studera när de växelverkar med laserljus. Målsättningen är att försöka få en bild av hur elektronerna rör sig runt atomkärnan. Läs mer om forskningen inom Experimentell atomfysik

Komplexa system och biologisk fysik

Statistisk fysik

Statistisk fysik beskriver på olika sätt system med ett stort antal partiklar. Systemen kan till exempel vara atomer och molekyler i gaser, vätskor och fasta ämnen eller elektroner i metaller och halvledare. Läs mer om forskningen inom Statistisk fysik

Biologisk fysik

Forskningsgruppens fokus är encellsanalys och biomimetik. Forskningen är centrerad till att utveckla experimentella, fysikaliska tekniker som i slutänden appliceras på biologiska och medicinska frågeställningar (Life Science). Läs mer om forskningen inom Biologisk fysik

Soft matter lab

Forskningsgruppen arbetar bland annat med "micro swimmer" - mikroskopiska föremål som kan ta sig fram på egen hand och bland annat kan tillämpas inom läkemedelsindustrin. Läs mer om forskningen inom Soft matter lab

Kondenserade materiens fysik

Teoretisk del

Läs mer om forskningen inom den teoretiska delen

Spinntronik

Forskningsgruppen Applied Spintronics arbetar bland annat med spinntronik och nanomagnetism. Läs mer om forskningen i Spintronics-gruppen

Femtoterabyte

Femtoterabyte handlar om famtidens datalagring och ingår i EU-programmet FET-Open. Läs mer om forskningen inom Femtoterabyte

Andra forskningsaktiviteter

Utöver de tre strategiska områdena bedriver vi även annan sorts forskning. Läs mer om våra andra forskningsaktiviteter

Våra publikationer

Institutionens forskare är alltid aktuella med nya forskningspublikationer. Du hittar dem i GUP, Göteborgs universitets publikationsdatabas. Vår publikationslistning

Studera en forskarutbildning

Är du intresserad av att studera en forskarutbildning hos oss? Du hittar information om vilka möjligheter som finns och vilka personer som du kan kontakta under Utbildning. Läs mer om vår forskarutbildning

Har du frågor om vår forskning?

Kontakta ordföranden i arbetsgruppen för forskning